Uutiset

Väylämaksujen korotusesitys Suomen Laivameklarit ry:n lausunto

Suomi on saari – lähes 96 % tuonnista ja viennistä kulkee meriteitse. Merirahdista noin 70 % kuljetetaan kansainvälisellä aluskalustolla. Suomen Laivameklarit ry:n jäsenet ovat kontaktipinta tähän osuuteen merikuljetuksia.

Globaali kuljetusmarkkina ja sen mahdolliset häiriöt (esim. Venäjän hyökkäyssota ja pakotteet, Suezin tilanne ja Afrikan kiertäminen, Panaman kanavan veden vähyys) vaikuttavat myös Suomen kuljetusmarkkinaan ja vientiteollisuuden tarvitsemiin kuljetuspalveluihin.

Kuljetusmarkkinan tulisi Suomessa olla mahdollisimman vakaa ja ennakoitava. Suomen merikuljetusten huoltovarmuus riippuu globaalin sekä kansallisen kuljetusmarkkinan vakaudesta ja ennakoitavuudesta.

Väylämaksujen noston vaikutukset

Väylämaksu on veroluonteinen kansallinen maksu, jonka varustamot perivät kuljetusasiakkailta merikuljetusten hinnoissa. Väylämaksun korotus vaikuttaa Suomen vientiteollisuuden tarvitsemien merikuljetusten hinnoitteluun ja tätä kautta elinkeinoelämän kansainväliseen kilpailukykyyn.

Hallituksen siirtyminen väylämaksujen pysyvän puolituksen valmistelusta väylämaksun korottamiseen täysimääräiseksi oli täysin ennakoimatonta. Merikuljetuspalvelujen tarjoajille ja vientiteollisuudelle tämä päätös oli paha isku vientikuljetusten ollessa muutenkin matalasuhdanteessa. Väylämaksujen nosto ei edistä millään tavalla Suomen kilpailukykyä.

Merenkulku on myös juuri liitetty mukaan EU:n päästökauppaan, mikä tuottaa kuljetuksille myös lisärasitetta.

Mahdollisuuksia lieventää väylämaksujen noston vaikutuksia

Suomen Laivameklarit ry haluaa tässä yhteydessä esittää muutamia väylämaksujen nostoa lieventäviä lakimuutoksia, joilla ei ole suoria vaikutuksia väylämaksukertymään tai valtion budjettiin.

Väylämaksujen korottaminen täysimääräiseksi lausunto 29.7.2024

Lisätiedot

Sari Turkkila
toiminnanjohtaja
Suomen Laivameklarit ry
sari.turkkila@shipbrokers.fi
+358 405263348

Kaikki uutiset