Uutiset

Call the Agent – October Summit 2024 kokosi merialan yhteen

Kuudenteen Suomen Laivameklarit ry:n järjestämään merilogistiikan tapahtumaan 3.10.2024 oli kokoontunut ennätysyleisö. Yli 150 osallistujan joukossa oli agentteja, meklareita, varustamoja ja huolitsijoita sekä merenkulun viranomaisia ja logistiikan ammattikorkeakoulujen väkeä. Merenkulun virastot Traficom ja Väylä, valtionyhtiöt Fintraffic ja Finnpilot sekä hinausyhtiö Alfons Håkans olivat edustettuina standeilla.

Yhteistyön monet muodot

Horisontaalinen, vertikaalinen… ja mikäs se kolmas yhteistyön muoto olikaan? Tallinnan teknillisen yliopiston professori Ulla Tapaninen herätteli yleisöä pohtimaan erilaisia tapoja tehdä yhteistyötä. Merialalle on tunnusomaista, että yhteistyötä tehdään horisontaalisesti oman alan yritysten yhdistyksissä. Yhä enemmän kuitenkin löytyy vertikaalisia yhteistyöprojekteja, joissa toimitusketju yhdessä kehittää toimintaansa. Kaikkia tapoja toimia yhdessä tarvitaan, mutta ehkäpä se laajin ja vaikein, eli koko meriklusterin yhteistyö voisi antaa eniten kaikille toimijoille.

Helsingin sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari avasi esityksessään Helsingin Sataman monipuolisia yhteistyöverkostoja. Satamassa eri liikennemuodot ja eri alojen yritykset sekä viranomaiset tekevät päivittäistä yhteistyötä meriliikenteen ja toimitusketjun sujuvuuden hyväksi.

Puolustusvoimien sotatalouspäällikkö, kenraaliluutnantti Mikko Heiskanen painotti Itämeren muuttunutta sotilaspoliittista tilannetta ja sen vaikutuksia merikuljetuksiin. Hän totesi, että meidän on muutettava ajattelutapaamme sen suhteen, että NATO tulee tarvittaessa avuksemme. ”Me olemme nyt NATO”, sanoi kenraaliluutnantti Heiskanen. ”Yhdessä olemme vahvempia”, kuului Heiskasen loppulause.

Onko tärkein data ATA vai ETA?

Fintraffic valmistelee alusilmoitusjärjestelmä Portnetin korvaajan eli Nemon käyttöönottoa. Nemo otetaan käyttöön 1.1.2026. Fintrafficin Miikka Kälvinmäki totesi, että vuodenvaihde on sopiva ajankohta. Hän kehotti toimijoita valmistautumaan muutokseen nyt, koska Portnetista ei jää käyttöön mitään. Miikkan mukaan aluksen saapumisaika ATA eli ”actual time of arrival” on tärkein tieto, koska se käynnistää monet muut toimenpiteet.

Paneelikeskustelussa Traficomin tuore merenkulkujohtaja Sanna Sonninen, Helsingin Sataman Ville Haapasaari, Stevecon Tapio Mattila, Maerskin Satu Lindeberg ja SOK:n Lasse Korhonen yhdessä Suomen Laivameklarit ry:n puheenjohtaja Tomi Raution kanssa edustivat mainiosti toimitusketjun eri osapuolia.

Paneelissa todettiin, että asiakkaalle tärkein tieto on ETA eli ”estimated time of arrival”. Aluksen todellinen saapuminen ei vielä kerro sitä, milloin tavara oikeasti voidaan purkaa aluksesta ja se lähtee satamasta eteenpäin. Keskustelijoiden yhteinen näkemys oli, että Suomessa yhteistyö sujuu jo nyt hyvin. Vielä paremmin se voisi sujua, jos maltamme oppia eri osapuolten prosesseista enemmän.

Iltapäivän aikana käytiin läpi myös järjestelmäkehityksen etenemistä. Fintraffic on ostanut Polo Port Activity Appin Unikielta, Awaken Digital Port Call on jo kaikkien käytettävissä ja SAMKin Nemo CEF -hankkeessa kartoitetaan kestävän kehityksen edistämistä Nemon avulla. VTT:n Admiral-hanke tutkii tekoälyn hyödyntämistä satamaoperoinnissa.

Suuret kiitokset osallistujille, puhujille, panelisteille ja standeilla mukana olleille sekä sponsoreille. Call the Agent – October Summer 2025 järjestetään torstaina 9.10.2025, laita päivä jo nyt kalenteriin!

Lisätiedot

toiminnanjohtaja
Sari Turkkila
Suomen Laivameklarit ry
sari.turkkila@shipbrokers.fi
+358 405263348

Kuvagalleria tapahtumasta

Kaikki uutiset