Ulkona syksyisen sateista ja harmaata, mutta hotelli Clarionin kokouskeskuksen kolmannessa kerroksessa on lämmintä ja poreilevaa puheensorinaa. Merilogistiikan ammattilaiset, asiakkaat ja sidosryhmät ovat taas koolla!
Teemana October Summitissa oli tällä kertaa asiakas ja asiakkaan odotukset merikuljetusketjulle. Osallistujia oli ilmoittautunut noin 140 ja puheenvuoroja sekä pitchauksia oli ohjelmassa kymmenkunta.
Tapahtuman avasi Turun yliopiston apulaisprofessori Tomi Solakivi, joka tiivisti esityksessään markkinatilanteen varsin mainiosti: ” Tulevaisuuden markkina haluaa nopean, tehokkaan, luotettavan, ovelta ovelle ulottuvan, monikanavaisen ja kestävän kuljetusketjun, joka on valmis sopeutumaan nopeasti muuttuviin markkinatilanteisiin, geopoliittisiin haasteisiin, kiristyvään sääntelyyn ja monimutkaistuviin asiakasvaatimuksiin. Ja olisi hyvä, jos se hoituisi suurin piirtein samaan hintaan kuin aiemminkin.”
Metsäteollisuuden logistiikkapäällikkö Alina Koskela näytti yleisölle synkkiä tunnuslukuja talouden nykytilanteesta, mutta totesi samalla, että metsäteollisuuden tuotteille on maailmalla kysyntää suhdannetilanteesta huolimatta. Hän painotti, että puunsaatavuuden varmistaminen edellyttää teiden ja ratojen rahoituksen turvaamista, sillä vientiteollisuuden koko toimitusketjusta on pidettävä hyvää huolta. Merikuljetusten tulee sujua myös talvella, joten uusien jäänmurtajien hankinnan tulisi olla pikaisesti hallituksen prioriteettilistalla.
Yhteistyö agenttien kanssa on Tullille tärkeä toimintatapa rikostentorjunnassa. Tullin valvontajohtaja Petri Lounatmaa kannusti toimijoita olemaan mahdollisten rikosepäilyjen taikka muiden toimintakenttää koskevien havaintojen suhteen yhteydessä Tulliin matalalla kynnyksellä.
Portnetin korvaajan eli Nemon rakentaminen etenee vauhdilla kohti lopputuotosta. Nemon palvelumuotoilu ja vastuullisuus ovat jo nyt voittaneet palkintoja. Varsinainen alusilmoitusjärjestelmä on valmis käyttöön elokuussa 2025 ja lisäarvopalvelut sen jälkeen, kertoi hankepäällikkö Olli Soininen Fintrafficista. Hän totesi myös, että EU:n laajuinen ilmoitusjärjestelmä tulee vaikuttamaan agenttiyritysten liiketoimintamalliin.
”…asiakas haluaa nopean, tehokkaan, luotettavan ja vastuullisen kuljetusketjun, mikä ei maksa paljon ja sopeutuu muutoksiin…”
Kahvitauon molemmin puolin kuultiin pitchauksia, Awake.Ai ja Unikie kertoivat alan järjestelmäkehityksestä, SAMK uudesta satamien kehitysprojektista ”Sustainable Flow” ja Finnpilot muistutti uuden luotsauslain vaatimuksista luotsintilausten suhteen. Unikien Polo Port Activity App ja Awaken markkinapaikka ovat molemmat saaneet runsaasti uusia käyttäjiä, ja ne helpottavat omalta osaltaan satamakäynnin sujuvuutta.
Kaupan alan puheenvuoro kuultiin nyt Call the Agentissa ensimmäistä kertaa. Kauppa on merkittävä työllistäjä ja merkittävä kuljetuspalvelujen käyttäjä. Kaupan liiton johtava asiantuntija Lauri Leskinen antoi hyvää palautetta merilogistiikan toimijoille: ”Jatkakaa sitä mitä nyt teette, koska te teette sen hyvin!”
Iltapäivän viimeiset puheenvuorot sisälsivät tiukkaa asiaa siitä, miten fossiilivapaa tuotanto vaatii samaa myös kuljetusketjulta. SSAB:n Heikki Hellsten tykitti yrityksen tavoitteet ja sitoumukset hiilettömän teräksen tuotannossa vakuuttavasti yleisölle. Kenellekään ei jäänyt epäselväksi, että SSAB aikoo olla edelläkävijä ja tämä koskee myös kuljetuspalveluiden tarjoajia. Yhteistyötä yritys toki haluaa tehdä.
ESL Shippingin Kirsi Ylärinne johdatteli yleisöä pohtimaan tarkemmin merikuljetusten päästömääriä ja antoi sitten yhden vaihtoehdon ratkaisuksi päästöjen vähentämiseen. Jos yhteisesti sovitaan alukselle tietty satamakäyntiaika, voidaan alus ajaa rauhallisemmin perille. ”Virtual arrival” -toimintatapa on ESL:n mukaan johtanut yli 24 % päästövähennyksiin – ja sitä kautta myös säästöihin, jotka varustamo ja rahtaaja voivat jakaa. Eli onkohan meillä oikeasti turhaan kiire odottamaan satamaan pääsyä? kysyi Ylärinne.
Suuret kiitokset puhujille, osallistujille ja sponsoreille. Tapaamisiin taasen ensi vuonna Call the Agent – October Summit 2024 merkeissä.
- Tapahtuma järjestettiin tällä kertaa hotelli Clarionin kokouskeskuksen 3. kerroksessa
- SSAB Europen Heikki Hellsten piti vakuuttavan puheenvuoron hiilettömän teräksen valmistuksesta
- Ennätysyleisö osallistui aktiivisesti
- Miksi kiirehdimme satamaan odottamaan? kysyi ESL:n Kirsi Ylärinne
Kaikki uutiset