Yli 90 agenttia, meklaria ja yhteistyökumppania saapui viime viikolla hotelli Clarionissa järjestettyyn syystapahtumaan. Iloisia hymyjä näkyi joka puolella, oli kivaa tavata vihdoin kasvokkain.
Torstain ohjelmassa oli ajankohtaista asiaa EMSW:n eli European Maritime Single Window – hankkeen etenemisestä ja Portnetin korvaavan Nemo-järjestelmän rakentamisesta. Traficomin Katariina Kalatie arveli, että tavoiteaikataulu voi olla haasteellinen. Uusien ilmoitusjärjestelmien tulisi olla käytössä koko Euroopassa elokuussa 2025. Suomessa järjestelmän rakentamisesta vastaa Fintraffic ja hankepäällikkö on Olli Soininen. Hän lupasi, että Nemon tullessa käyttöön yhdenkään agentin ei enää tarvitse herätä yöllä painamaan nappia.
Unikien Petri Kalske kertoi avoimen lähdekoodin Port Activity Appin käytöstä. Ilmainen satamatiedonjaon järjestelmä on juuri niin hyvä kuin siinä on käyttäjiä mukana. Väyläviraston Jarkko Toivola piti tiukan tietoiskun tulevasta talvesta, muistutti jääluokista ja siitä, että lastauksessa on syytä talvella huomioida aluksen jääluokkasyväys.
Finnpilotin Sanna Sonninen kertoi etäluotsauksen toteuttamisen haasteista ja laajasta valmistelutyöstä. Ennustetta siitä, milloin luotsataan etänä kaupallisessa mielessä, hän ei halunnut antaa. Ensimmäinen etäluotsaustesti on kuitenkin toteutumassa jo tänä vuonna. Ja Finnpilotin asiakaslupaus on, että etäluotsaus tulee olemaan halvempaa.
BSAG:n eli Baltic Sea Action Groupin Elisa Mikkolainen ja Daniel Jespars kertoivat The Baltic Sea Waste Info -projektista, kiittivät kyselyssä mukana olleita agentteja ja toivoivat, että tietoa No Special Fee – käytännöstä jaetaan aktiivisesti agenttien ja satamien toimesta. Toivottavasti yhdenkään aluksen ei enää tarvitse tyhjentää jätteitä mereen tietämättömyyden vuoksi.
Iltapäivän lopuksi kuultiin koronakokemuksia. Mukana keskustelussa olivat agentit Ville Marchant ja Joel Salmela, luotsausjohtaja Sanna Sonninen sekä Rajavartiostosta Seppo Häkkinen ja THL:ltä Jari Jalava.
Yleisön spontaanit aplodit sai ilmoitus siitä, että yksikään luotsi ei ollut sairastunut koronaan. Tartuntarypäs luotsien keskuudessa olisi voinut pysäyttää koko meriliikenteen. Agentit ja Raja olivat joutuneet keksimään luovia ratkaisuja miehistönvaihtoihin. Kun Venäjän rajaa ei saanut ylittää autolla, miehistövaihtoihin tuleville hankittiin polkupyöriä. Keskustelussa todettiin, että agentin arvo tiedonvälittäjänä on noussut koronan myötä. Ennen jopa turhanakin pidetty meriterveysilmoitus on ollut nyt yksi tärkeimmistä ilmoituksista.
Lopuksi THL:n johtava asiantuntija Jari Jalava muistutti, että pandemiat ovat erilaisia. Eli vaikka COVID 19 opettikin paljon, seuraava kriisi voi olla jo toisenlainen.
Tapahtuman aineistot linkin takana
Lisätiedot
Sari Turkkila, sari.turkkila@shipbrokers.fi
+358405263348