Uutiset

Kiitokset yhteistyöstä, hyvää joulua ja parempaa vuotta 2025

Vuosi 2024 on ollut Suomessa paremman ajan odottelua. Satamakäyntien määrä on edelleen alhainen ja viennin kuljetustarve matala. Metsäteollisuuden tuotteiden kysyntä maailmalla ei ole elpynyt. Lisärasitteita Suomen kuljetusmarkkinaan tuovat EU:n päästörajoitukset ja valtiovallan erittäin valitettava päätös nostaa väylämaksut täysimääräisiksi ensi vuoden alusta lukien.

Globaali konttibisnes sujuu kohtuullisesti. Panaman kanavan veden vähyys ja liikenteen rajoitukset tai Afrikan kiertäminen Suezin tilanteen vuoksi eivät ole olleet ongelma konttijäteille. Kalusto on riittänyt, vaikka kuljetusmatkat ovat pidentyneet.

Vuoden vaihtuessa toiveet paremmasta ovat ikävä kyllä edelleen vain toiveita. Keskeisin joulutoive lienee, että työmarkkinoilla päästäisiin alkuvuodesta sopimuksiin ilman lakkoja. Pientä valoa pimeään talveen tuovat merituulivoiman rakentamisen tarvitsemat kuljetukset ja muut vihreään siirtymään liittyvät hankkeet Suomen satamissa.

Markkina odottaa parempia aikoja – yhdistyksellä silti hyvä toimintavuosi

Yhdistykselle vuosi 2024 on kuitenkin ollut hyvä toimintavuosi. Saimme vuoden aikana kolme uutta jäsentä. Suomen Laivameklarit ry:n jäsenmäärä on nyt 40 alan yritystä.

Yhdistyksen perustajajäsen, laivanselvitysyritys Aug. Ljungvist palasi takaisin jäseneksi. Konttitoimija Samskip Finland liittyi uutena yrityksenä yhdistykseen. Nyt lähes kaikki konttikuljetuksia Suomessa tarjoavat kansainväliset varustamot ovat jäseniä. Lisäksi Perämeren vahva toimija, eli ruotsalainen Wallenius-Sol liittyi mukaan toimintaan. Toivotamme uudet jäsenemme lämpimästi tervetulleiksi! Yhdessä olemme aina enemmän.

Aktiivinen yhteistyö logistiikan kouluttajien kanssa jatkui vuonna 2024. Yhdistyksen jäsenyritysten toimintaa esiteltiin useissa oppilaitoksissa luennoilla ja rekry-tapahtumissa. On ollut hienoa huomata, että opiskelijat osaavat jo tunnistaa nimen Shipbrokers Finland ja yhdistävät sen merkittävään joukkoon merilogistiikan toimijoita.

Alalta on pitkään puuttunut ammatillinen koulutus, jossa voisi valmistua merilogistiikan tehtäviin. Vuonna 2024 Suomen Laivameklarit ry aloitti yhteistyössä Satakunnan ammattikorkeakoulu SAMKin kanssa uuden koulutusohjelman suunnittelun. Tavoitteena on, että merilogistiikkaan painottuva tradenomi-koulutus alkaisi jo syksyllä 2025. Lisäksi Aboa Mare on aloittanut alalle sopivan täydennyskoulutuksen suunnittelun.

Yhdistyksen omat tapahtumat ovat keränneet hienosti yleisöä, ja saatu palaute on ollut kiittävää. Agenttien täydennyskoulutus järjestettiin toukokuussa kaksipäiväisenä, osallistujia oli lähes neljäkymmentä. Syksyn Call the Agent – October Summit sai taas ennätysyleisön, mukana oli yli 150 innokasta osallistujaa. Vuonna 2025 näiden jo vakiintuneiden tapahtumien ohella tulossa on koulutusta mm. matka- ja aikarahtauksesta sekä asioinnista Tullin kanssa.

Kiitämme lämpimästi kaikkia, jotka ovat olleet jollain tavalla mukana tänä vuonna Suomen Laivameklarit ry:n toiminnassa. On ollut ilo ja kunnia tavata teitä. Jatketaan yhdessä kohti parempia aikoja.

Hyvää Joulua ja Menestyksekästä Uutta Vuotta 2025!

Tomi Rautio, puheenjohtaja, Suomen Laivameklarit ry
Sari Turkkila, toiminnanjohtaja, Suomen Laivameklarit ry

Kaikki uutiset