Uutiset

Call the Agent älykkään ja turvallisen sataman ratkaisuja etsimässä

Agenttien, meklareiden ja laivanselvittäjien oma syystapahtuma Call the Agent kokosi yhteen laajalti alan toimijoita ja yhteistyökumppaneita. Päivän ohjelmaan osallistui lähes 130 henkilöä.

Itämeren alueella merenkulun hätätilanteisiin varautumista, koordinointia ja yhteistyötä edistävä ResQU2-hanke tuo yhteen pelastusviranomaiset, satamat ja muut toimijat. Mukana on 10 kumppania kahdeksasta maasta. Hanke jatkuu vuoden 2020 syksyyn. Lisää tietoa: ResQU2-verkkosivut 

Finnpilot julkisti tapahtumassa Finnpilot Traffic Info -verkkopalvelun, jossa näkyvät luotsattavien ja ei-luotsattavien alusten aikataulutiedot. Palvelun tavoitteena on edistää meriliikenteen tilannekuvaa. Finnpilot Traffic Infon osoite on www.pilotonline.fi.

Meriliikenteen ilmoitusmenettely muuttuu, kun EMSWe eli eurooppalainen merenkulkualan yhdennetty palveluympäristö tulee käyttöön vuoteen 2025 mennessä. Suomessa tämä tarkoittaa Portnet-järjestelmän uudistamista. Uudistusta tekevät LVM, Traficom ja Tulli.

Merikartoilla ja vesiliikenteen väylillä otetaan käyttöön yksi yhtenäinen N2000- korkeusjärjestelmään sidottu syvyystasoreferenssi. Merikartat ja vesiväylätiedot uusitaan vuosien 2020-2026 aikana. Tavoitteena on jakaa reaaliaikainen tieto syvyydestä. Projektista vastaa Traficom https://www.traficom.fi/fi/N2000-merikarttauudistus

Euroopan laajuisten TEN-T liikenneverkkoja tuetaan monen eri rahoituskanavan kautta. Satamien osalta rahoitushaku on alkamassa lokakuussa. Lisää tietoa rahoituksesta mm. Väylän-sivuilla.

Wärtsilän Portify/Just in Time -hankkeessa pyritään hallitsemaan meriliikenteen ruuhkautumista, hyödyntämään digitalisaatiota ja vähentämään meriliikenteen päästöjä. Yhteistyötä on tehty mm. Hampurin ja Singaporen satamien kanssa. Suomessa alusten lähtöaikatiedon jakamista pyritään edistämään satamatoimijoiden yhteistyön avulla Traficomin vetämässä Aikatieto-projektissa.

EfficientFlow on Rauman ja Gävlen satamien yhteistyöprojekti, jossa halutaan edistää sataman ja aluksen kommunikaatiota ja tiedonjakoa. Lisää tietoa https://www.stmvalidation.eu/projects/efficientflow/ Oulun Satama soveltaa omassa toiminnassaan erilaisia älykkään sataman ratkaisuja. Tavoitteena on luoda digitaalinen tilannekuva sataman toiminnasta. https://ouluport.com/

Ohjelman lopuksi käytiin paneelissa vilkasta keskustelua älykkään sataman rakentamisesta. Keskustelussa olivat mukana Petri Kyllästinen (MetsäGroup), Karno Tenovuo (Awake,AI), Tomi Rautio (Steveco), Mira Juola (Oulu Port) ja Jukka Merenluoto (OneSea). Moderaattorina toimi Turun yliopiston toimitusketjujen johtamisen professori Lauri Ojala.

Tapahtuman järjestäjä, Suomen Laivameklariliitto – Shipbrokers Finland on toimialajärjestö, joka edustaa Suomessa toimivia laivanselvitys-, rahtaus- ja linjaliikenneyrityksiä. Liitto edistää jäsenyritystensä ja ulkomaankaupan merikuljetusten toimintaedellytyksiä. Järjestö on perustettu vuonna 1920 ja viettää ensi vuonna siis 100-vuotisjuhlaa.

Lisätiedot
Sari Turkkila
, toiminnanjohtaja, Suomen Laivameklariliitto
puh. +358 40 5263348
sari.turkkila@shipbrokers.fi
www.shipbrokers.fi

Kaikki uutiset