Kiitokset yhteistyöstä, hyvää joulua ja parempaa vuotta 2025

Vuosi 2024 on ollut Suomessa paremman ajan odottelua. Satamakäyntien määrä on edelleen alhainen ja viennin kuljetustarve matala. Metsäteollisuuden tuotteiden kysyntä maailmalla ei ole elpynyt. Lisärasitteita Suomen kuljetusmarkkinaan tuovat EU:n päästörajoitukset ja valtiovallan erittäin valitettava päätös nostaa väylämaksut täysimääräisiksi ensi vuoden alusta lukien.

Globaali konttibisnes sujuu kohtuullisesti. Panaman kanavan veden vähyys ja liikenteen rajoitukset tai Afrikan kiertäminen Suezin tilanteen vuoksi eivät ole olleet ongelma konttijäteille. Kalusto on riittänyt, vaikka kuljetusmatkat ovat pidentyneet.

Vuoden vaihtuessa toiveet paremmasta ovat ikävä kyllä edelleen vain toiveita. Keskeisin joulutoive lienee, että työmarkkinoilla päästäisiin alkuvuodesta sopimuksiin ilman lakkoja. Pientä valoa pimeään talveen tuovat merituulivoiman rakentamisen tarvitsemat kuljetukset ja muut vihreään siirtymään liittyvät hankkeet Suomen satamissa.

Markkina odottaa parempia aikoja – yhdistyksellä silti hyvä toimintavuosi

Yhdistykselle vuosi 2024 on kuitenkin ollut hyvä toimintavuosi. Saimme vuoden aikana kolme uutta jäsentä. Suomen Laivameklarit ry:n jäsenmäärä on nyt 40 alan yritystä.

Yhdistyksen perustajajäsen, laivanselvitysyritys Aug. Ljungvist palasi takaisin jäseneksi. Konttitoimija Samskip Finland liittyi uutena yrityksenä yhdistykseen. Nyt lähes kaikki konttikuljetuksia Suomessa tarjoavat kansainväliset varustamot ovat jäseniä. Lisäksi Perämeren vahva toimija, eli ruotsalainen Wallenius-Sol liittyi mukaan toimintaan. Toivotamme uudet jäsenemme lämpimästi tervetulleiksi! Yhdessä olemme aina enemmän.

Aktiivinen yhteistyö logistiikan kouluttajien kanssa jatkui vuonna 2024. Yhdistyksen jäsenyritysten toimintaa esiteltiin useissa oppilaitoksissa luennoilla ja rekry-tapahtumissa. On ollut hienoa huomata, että opiskelijat osaavat jo tunnistaa nimen Shipbrokers Finland ja yhdistävät sen merkittävään joukkoon merilogistiikan toimijoita.

Alalta on pitkään puuttunut ammatillinen koulutus, jossa voisi valmistua merilogistiikan tehtäviin. Vuonna 2024 Suomen Laivameklarit ry aloitti yhteistyössä Satakunnan ammattikorkeakoulu SAMKin kanssa uuden koulutusohjelman suunnittelun. Tavoitteena on, että merilogistiikkaan painottuva tradenomi-koulutus alkaisi jo syksyllä 2025. Lisäksi Aboa Mare on aloittanut alalle sopivan täydennyskoulutuksen suunnittelun.

Yhdistyksen omat tapahtumat ovat keränneet hienosti yleisöä, ja saatu palaute on ollut kiittävää. Agenttien täydennyskoulutus järjestettiin toukokuussa kaksipäiväisenä, osallistujia oli lähes neljäkymmentä. Syksyn Call the Agent – October Summit sai taas ennätysyleisön, mukana oli yli 150 innokasta osallistujaa. Vuonna 2025 näiden jo vakiintuneiden tapahtumien ohella tulossa on koulutusta mm. matka- ja aikarahtauksesta sekä asioinnista Tullin kanssa.

Kiitämme lämpimästi kaikkia, jotka ovat olleet jollain tavalla mukana tänä vuonna Suomen Laivameklarit ry:n toiminnassa. On ollut ilo ja kunnia tavata teitä. Jatketaan yhdessä kohti parempia aikoja.

Hyvää Joulua ja Menestyksekästä Uutta Vuotta 2025!

Tomi Rautio, puheenjohtaja, Suomen Laivameklarit ry
Sari Turkkila, toiminnanjohtaja, Suomen Laivameklarit ry

Ajankohtaiswebinaari merenkulun konttiliikenteestä

Suomessakin toimiva tanskalainen kuljetus- ja huolintaliike NTG Air & Ocean Oy on aloittanut oman webinaarisarjan otsikolla ”Logistiikan Aallot ja Tuulet”
Ensimmäisen osan aiheena on merenkulku ja konttiliikenne.

Mukana webinaarin asiantuntijoina olivat Suomen Laivameklarit ry:n jäsenyrityksistä Leo Vapalahti, Hapag Lloyd Finland ja Markus Rautanen, Niklashipping.

Webinaarin aiheita ovat mm.

 Webinaari on vapaasti katseltavissa YouTubessa.

Institute of Chartered Shipbrokers (ICS) presents their online courses 5th December

If you’re looking to advance your career in the shipping industry, join the Institute of Chartered Shipbrokers (ICS) to learn about the benefits of studying one of their online courses. The webinar will be led by their in-house educational expert, Matt Gilbert, Head of Education & Development.

ICS will be running two sessions on 5 December:

Session 1: 10:30 GMT: Register now

Session 2: 16:00 GMT: Register now

If you have any questions about the webinar, please contact ICS directly at education@ics.org.uk
If you cannot attend on the 5th December, please check the below programme offer ICS’s Online Academy
The Institute of Chartered Shipbrokers Online Academy offers flexible, high-quality online learning for students.

Call the Agent – October Summit 2024 kokosi merialan yhteen

Kuudenteen Suomen Laivameklarit ry:n järjestämään merilogistiikan tapahtumaan 3.10.2024 oli kokoontunut ennätysyleisö. Yli 150 osallistujan joukossa oli agentteja, meklareita, varustamoja ja huolitsijoita sekä merenkulun viranomaisia ja logistiikan ammattikorkeakoulujen väkeä. Merenkulun virastot Traficom ja Väylä, valtionyhtiöt Fintraffic ja Finnpilot sekä hinausyhtiö Alfons Håkans olivat edustettuina standeilla.

Yhteistyön monet muodot

Horisontaalinen, vertikaalinen… ja mikäs se kolmas yhteistyön muoto olikaan? Tallinnan teknillisen yliopiston professori Ulla Tapaninen herätteli yleisöä pohtimaan erilaisia tapoja tehdä yhteistyötä. Merialalle on tunnusomaista, että yhteistyötä tehdään horisontaalisesti oman alan yritysten yhdistyksissä. Yhä enemmän kuitenkin löytyy vertikaalisia yhteistyöprojekteja, joissa toimitusketju yhdessä kehittää toimintaansa. Kaikkia tapoja toimia yhdessä tarvitaan, mutta ehkäpä se laajin ja vaikein, eli koko meriklusterin yhteistyö voisi antaa eniten kaikille toimijoille.

Helsingin sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari avasi esityksessään Helsingin Sataman monipuolisia yhteistyöverkostoja. Satamassa eri liikennemuodot ja eri alojen yritykset sekä viranomaiset tekevät päivittäistä yhteistyötä meriliikenteen ja toimitusketjun sujuvuuden hyväksi.

Puolustusvoimien sotatalouspäällikkö, kenraaliluutnantti Mikko Heiskanen painotti Itämeren muuttunutta sotilaspoliittista tilannetta ja sen vaikutuksia merikuljetuksiin. Hän totesi, että meidän on muutettava ajattelutapaamme sen suhteen, että NATO tulee tarvittaessa avuksemme. ”Me olemme nyt NATO”, sanoi kenraaliluutnantti Heiskanen. ”Yhdessä olemme vahvempia”, kuului Heiskasen loppulause.

Onko tärkein data ATA vai ETA?

Fintraffic valmistelee alusilmoitusjärjestelmä Portnetin korvaajan eli Nemon käyttöönottoa. Nemo otetaan käyttöön 1.1.2026. Fintrafficin Miikka Kälvinmäki totesi, että vuodenvaihde on sopiva ajankohta. Hän kehotti toimijoita valmistautumaan muutokseen nyt, koska Portnetista ei jää käyttöön mitään. Miikkan mukaan aluksen saapumisaika ATA eli ”actual time of arrival” on tärkein tieto, koska se käynnistää monet muut toimenpiteet.

Paneelikeskustelussa Traficomin tuore merenkulkujohtaja Sanna Sonninen, Helsingin Sataman Ville Haapasaari, Stevecon Tapio Mattila, Maerskin Satu Lindeberg ja SOK:n Lasse Korhonen yhdessä Suomen Laivameklarit ry:n puheenjohtaja Tomi Raution kanssa edustivat mainiosti toimitusketjun eri osapuolia.

Paneelissa todettiin, että asiakkaalle tärkein tieto on ETA eli ”estimated time of arrival”. Aluksen todellinen saapuminen ei vielä kerro sitä, milloin tavara oikeasti voidaan purkaa aluksesta ja se lähtee satamasta eteenpäin. Keskustelijoiden yhteinen näkemys oli, että Suomessa yhteistyö sujuu jo nyt hyvin. Vielä paremmin se voisi sujua, jos maltamme oppia eri osapuolten prosesseista enemmän.

Iltapäivän aikana käytiin läpi myös järjestelmäkehityksen etenemistä. Fintraffic on ostanut Polo Port Activity Appin Unikielta, Awaken Digital Port Call on jo kaikkien käytettävissä ja SAMKin Nemo CEF -hankkeessa kartoitetaan kestävän kehityksen edistämistä Nemon avulla. VTT:n Admiral-hanke tutkii tekoälyn hyödyntämistä satamaoperoinnissa.

Suuret kiitokset osallistujille, puhujille, panelisteille ja standeilla mukana olleille sekä sponsoreille. Call the Agent – October Summer 2025 järjestetään torstaina 9.10.2025, laita päivä jo nyt kalenteriin!

Lisätiedot

toiminnanjohtaja
Sari Turkkila
Suomen Laivameklarit ry
sari.turkkila@shipbrokers.fi
+358 405263348

Kuvagalleria tapahtumasta

Aboa Mare Maritime Fair 2024

Osallistumme 24.-25.10. Aboa Maren Maritime Fair -tapahtumaan Turussa. Löydät meidät standilta 23, jolla jäsenyrityksemme Galea Shipping ja OOCL Finland kertovat työstä ja työpaikoista merilogistiikassa.

Seminaarissa Tina Kruse, Maersk Nordic, pitää esityksen aiheesta ”Partnering on Decarbonising Global Supply Chains”. Nähdään Turussa!

Suomen Laivameklarit ry:n jäsenyritykset tarjoavat monipuolisia tehtäviä merilogistiikan yrityksissä. Tässä linkki Avoimet työpaikat -sivuillemme

 

We will participate on October 24-25. Aboa Mare Maritime Fair in Turku. You can find us at stand 23, where our member companies Galea Shipping and OOCL Finland will tell you more about work in sea logistics.

At the seminar, Tina Kruse, Maersk Nordic, will give a presentation on ”Partnering on Decarbonising Global Supply Chains”. See you in Turku!

The member companies of Shipbrokers Finland offer diverse tasks in maritime logistics companies. Here’s a link to the Careers for you -website.

Uutta koottua tilastotietoa satama-alan ja merilogistiikan toimijoille

Satamaoperaattorit ry ja Suomen Laivameklarit ry haluavat palvella paremmin omien jäsenyritystensä ja merilogistiikan toimijoiden sekä muiden alasta kiinnostuneiden tiedontarpeita.

Yhdistykset julkaisevat jatkossa vuosittain katsauksen toimialan toiminnasta edellisen vuoden aikana. Katsaus tehdään yhteistyössä Tilastokeskuksen kanssa.

Katsauksessa 24.9.2024 ovat mukana seuraavat tiedot:

Voit tutustua vuoden 2023 tilastokatsaukseen ohessa liitteenä olevaan koosteeseen. Vuoden 2024 katsaus julkaistaan helmikuussa 2025.

Tilastokatsaus_24_9_2024

Lisätiedot

Satamaoperaattorit ry
Juha Mutru, juha.mutru@satamaoperaattorit.fi, +358 40 546 5059

Suomen Laivameklarit ry
Sari Turkkila, sari.turkkila@shipbrokers.fi, +358 40 526 3348

 

Call the Agent – October Summit 2024

Tervetuloa mukaan kaikkien agenttien, laivameklareiden, laivanselvittäjien, kansainvälisten varustamojen sekä yhteistyökumppanien ja sidosryhmien

yhteiseen syystapahtumaan Helsinkiin 3.10.2024 klo 14-20.

Call the Agent – October Summit järjestetään nyt kuudennen kerran. Teemana on tällä kertaa yhteistyö.

Klo 14–19 esittelypisteet

Standeilla mukana Alfons Håkans, Finnpilot ja Fintraffic.
Lisäksi Traficom ja Väylävirasto neuvovat viranomaisten yhteispisteellä – mieti valmiiksi kinkkisiä kysymyksiä!

HUOM! Tapahtumassa on myös mahdollista testata Nemon käyttöliittymää!

Klo 15 tilaisuuden avaus 
Puheenjohtaja Tomi Rautio ja toiminnanjohtaja Sari Turkkila, Suomen Laivameklarit Ry

Klo 15.15-16.15

Missä nyt olemme?

Merenkulun markkinat tänään ja huomenna, yhteistyön mahdollisuudet, professori Ulla Tapaninen, Tallinnan teknillinen yliopisto
Suomen satamat ja yhteistyö, näkökulmia Helsingin satamasta, toimitusjohtaja Ville Haapasaari
Viranomaisyhteistyö toimijoiden kanssa, puolustusvoimien sotatalouspäällikkö, kenraaliluutnantti Mikko Heiskanen

Klo 16.15-16.45 Kahvia ja verkostoitumista

Klo 16.45-17.45

Mihin olemme menossa? Tietoiskuja järjestelmäkehityksestä.

Nemon tarjoamat mahdollisuudet yhteistyöhön, Miikka Kälvinmäki, Fintraffic
Nemo kestävän kehityksen edistäjänä, Minna Keinänen-Toivola, SAMK
Polo Port Activity App yhteistyön alustana, Petri Kalske, Fintraffic
Digital Port Call, Optimaalisen saapumisajan suunnittelu ja neuvottelu, Karno Tenovuo, Awake.AI
Admiral-projekti, AI:n käyttö satamaoperoinnissa, Hannu Rummukainen, VTT

Klo 18-18.30

Avainhenkilöiden paneelikeskustelu yhteistyöstä ja sen kehittämisestä

Ville Haapasaari, Helsingin Satama, toimitusjohtaja ja Suomen Satamat ry, puheenjohtaja
Lasse Korhonen, kansainvälisen logistiikan päällikkö, INEX-kuljetus, S-Ryhmä
Satu Lindeberg, Maersk Finland, toimitusjohtaja ja Suomen Laivameklarit ry hallituksen jäsen
Tapio Mattila. Senior Vice President, Sales, Steveco, Satamaoperaattorit ry, hallituksen varajäsen
Sanna Sonninen, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, merenkulkujohtaja
moderaattorina Tomi Rautio, Suomen Laivameklarit ry:n puheenjohtaja

klo 19.00 Illallinen

Ilmoittaudu 20.9.2024 mennessä

=> Ohjelma ja ilmoittautuminen.

Yhteistyössä kanssamme

 

Uusia jäseniä laivameklareihin

Kuluneen kesän aikana Suomen Laivameklarit ry on ilahduttavasti saanut useita uusia jäsenyrityksiä.

Mukaan toimintaan palasi Loviisassa pääkonttoriaan pitävä Oy Aug. Ljungqvist Ab (ALJ), joka on perustettu jo 1900-luvun alussa. Yhtiön palveluihin kuuluvat huolinta ja laivanselvitys koko itäisen Suomenlahden alueella.

August Ljungqvist oli myös Suomen Laivameklarit ry:n perustajajäsen vuonna 1920. Nykyisin ALJ on osa Nordström Groupia. Toimitusjohtajana vaikuttaa Tomi Nordström.

Toista Suomen Laivameklareille tärkeää toimialaa eli konttikuljetuksia edustaa Samskip Finland, joka on osa Samskip-konsernia. Samskip Finland palvelee lähimerenkulkua Suomessa ja tarjoaa ”ovelta ovelle” -yhteydet Iso-Britanniaan, Benelux-maihin, Irlantiin, Italiaan, Espanjaan, Portugaliin, Islantiin ja Färsaarille. Yhtiön Suomen maajohtaja on Atte Ingman.

Jo aikaisemmin tänä vuonna yhdistykseen liittyi Wallenius Sol, jonka jäsenyydestä kerrottiin uutisessa kesäkuussa.

Tervetuloa mukaan yhdistyksen toimintaan kaikki uudet jäsenet!

Kuinka voi liittyä?

Yhdistyksen varsinaisiksi jäseniksi voidaan hyväksyä tunnetut laivanselvitystä, laivameklari- ja/tai linja-agentuuritoimintaa harjoittavat oikeuskelpoiset yhteisöt. Jäsenanomus tehdään kirjallisesti yhdistyksen hallitukselle. Hakemuksen hyväksymisen edellytyksenä on, että hakijalla on tarvittava perehtyneisyys laivanselvitys-, laivameklari- ja/tai linja-agentuuri toimintaan.

Lisäksi Suomen Laivameklarit ry:n kumppanijäseneksi voidaan hyväksyä liiton toimintaa lähellä olevia yrityksiä, yhteistyökumppaneita tai muita tahoja, jotka haluavat verkostoitua liiton jäsenyritysten kanssa.

Jäsenhakemuksen voi täyttää täällä.

 

Väylämaksujen korotusesitys Suomen Laivameklarit ry:n lausunto

Suomi on saari – lähes 96 % tuonnista ja viennistä kulkee meriteitse. Merirahdista noin 70 % kuljetetaan kansainvälisellä aluskalustolla. Suomen Laivameklarit ry:n jäsenet ovat kontaktipinta tähän osuuteen merikuljetuksia.

Globaali kuljetusmarkkina ja sen mahdolliset häiriöt (esim. Venäjän hyökkäyssota ja pakotteet, Suezin tilanne ja Afrikan kiertäminen, Panaman kanavan veden vähyys) vaikuttavat myös Suomen kuljetusmarkkinaan ja vientiteollisuuden tarvitsemiin kuljetuspalveluihin.

Kuljetusmarkkinan tulisi Suomessa olla mahdollisimman vakaa ja ennakoitava. Suomen merikuljetusten huoltovarmuus riippuu globaalin sekä kansallisen kuljetusmarkkinan vakaudesta ja ennakoitavuudesta.

Väylämaksujen noston vaikutukset

Väylämaksu on veroluonteinen kansallinen maksu, jonka varustamot perivät kuljetusasiakkailta merikuljetusten hinnoissa. Väylämaksun korotus vaikuttaa Suomen vientiteollisuuden tarvitsemien merikuljetusten hinnoitteluun ja tätä kautta elinkeinoelämän kansainväliseen kilpailukykyyn.

Hallituksen siirtyminen väylämaksujen pysyvän puolituksen valmistelusta väylämaksun korottamiseen täysimääräiseksi oli täysin ennakoimatonta. Merikuljetuspalvelujen tarjoajille ja vientiteollisuudelle tämä päätös oli paha isku vientikuljetusten ollessa muutenkin matalasuhdanteessa. Väylämaksujen nosto ei edistä millään tavalla Suomen kilpailukykyä.

Merenkulku on myös juuri liitetty mukaan EU:n päästökauppaan, mikä tuottaa kuljetuksille myös lisärasitetta.

Mahdollisuuksia lieventää väylämaksujen noston vaikutuksia

Suomen Laivameklarit ry haluaa tässä yhteydessä esittää muutamia väylämaksujen nostoa lieventäviä lakimuutoksia, joilla ei ole suoria vaikutuksia väylämaksukertymään tai valtion budjettiin.

Väylämaksujen korottaminen täysimääräiseksi lausunto 29.7.2024

Lisätiedot

Sari Turkkila
toiminnanjohtaja
Suomen Laivameklarit ry
sari.turkkila@shipbrokers.fi
+358 405263348

Olemme mukana Porin SuomiAreenalla!

Tervetuloa Suomen merialan yhteisständille kuulemaan tarkemmin merikuljetusten merkityksestä Suomelle niin ulkomaankaupan kuin huoltovarmuuden osalta sekä alan tarjoamista monipuolisista uramahdollisuuksista. Suomen meriteollisuus puolestaan vie innovatiivisia aluksia ja kestäviä ratkaisuja maailmalle.

Löydät meidät SuomiAreenan Kansalaistorilta (paikka 21)  koko tapahtuman ajan 25.-28.6. ti-to klo 10-17 ja pe klo 10-15. Tarkemman sijainnin voit katsoa täältä.

HUOM! Jos satamakierros Porin satamassa torstaina 27.6. alkaen klo 9.30 kiinnostaa, käy Kansalaistorin ständillä ilmoittautumassa!

Mukana menossa:

Meriteollisuus ry
Suomen Varustamot ry
Finnish Ports Association – Suomen Satamat ry
Satamaoperaattorit ry
Association of Finnish Waterways / Suomen Vesitiet ry
Shipbrokers Finland