Suomen Laivameklarit ry:n lausunto valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksesta

Suomen Laivameklarit ry edustaa 40 Suomessa toimivaa yritystä, jotka tarjoavat merikuljetuksia tai niihin liittyviä palveluja. Yhdistyksen jäsenyritykset ovat agentteja, laivameklareita, satamaoperaattoreita sekä suomalaisia ja ulkomaisia varustamoja. Noin 70 % Suomen merikuljetusten tarvitsemista aluskäynneistä tehdään ulkomaisella aluskapasiteetilla.

Yleistä liikennejärjestelmäsuunnitelmasta
Yli hallituskausien ulottuva suunnitelma on erittäin kannatettava tapa toimia. Se tuo alan yrityksille tervetullutta ennakoitavuutta valtiovallan päätöksentekoon ja antaa mahdollisuuden suunnitella omaa liiketoimintaa sen mukaan.

On myös erittäin hyvä, että suunnittelun perustana on käytetty Suomen saavutettavuuteen liittyviä selvityksiä ja indeksejä. Ne antavat suuntaviivoja myös merikuljetusten ja satamien toiminnan arviointiin. Satamien toiminnan sujuvuus vaikuttaa Suomen tuonti- ja vientiyritysten tarvitsemien merikuljetuspalvelujen saatavuuteen ja hinnoitteluun.

Talvimerenkulkuun ja jäänmurtoon liittyvät kehitystoimet ja pitkäjänteinen yhteistyö naapurimaiden kanssa ovat myös erittäin positiivisia suunnitelman osa-alueita.

Suunnitelman puutteet
Merikuljetusten osuus on noin 96 % kaikista rahtikuljetuksista. Tästä suurin osa tehdään ulkomaisella aluskapasiteetilla, joten Suomen merikuljetusmarkkinan toimivuuden ja houkuttelevuuden tulisi olla keskeinen osa liikennejärjestelmän suunnittelua.

Valitettavasti tämä näkyy suunnitelmassa vain yhdessä kohdassa. Varsin yleisellä tasolla s. 24 todetaan: ” Lisäksi on välttämätöntä huomioida meriliikenteen ja lentoliikenteen toimintaedellytysten ja kilpailukyvyn vahvistuminen muuttuneessa maailmassa osana liikennejärjestelmää ja kansainvälistä saavutettavuutta.” Keinoja tämän takaamiseksi ei suunnitelmassa esitetä. Suunnitelmassa ei käsitellä valtion roolia logistiikan kustannuksiin ja kilpailukykyyn vaikuttavissa päätöksissä.

Vuoden 2025 alussa tehtiin väylämaksun korotus, mikä heikentää suoraan Suomen logistista kilpailukykyä. Päätös on ristiriidassa mm. hallitusohjelman tavoitteiden suhteen. Väylämaksu kerätään aluskohtaisesti Suomessa käyviltä aluksilta. Varustamot siirtävät tämän veroluonteisen maksun kuljetuksista asiakkailta perittäviin hintoihin.

Logistiikkakustannukset ovat yksi tärkeimmistä kotimaisen teollisuuden kilpailukykyyn ja kansainväliseen saavutettavuuteen vaikuttavista tekijöistä. Liikennejärjestelmäsuunnitelmaan kirjattuna tavoitteena tulisi olla, että kansallisesti luovutaan veroluonteisista maksuista, jotka suoraan rasittavat elinkeinoelämää.

Jos väylämaksusta ei syystä tai toisesta kuitenkaan haluta luopua, tulisi lain rakennetta ja maksujen kohdentumista tarkastella erittäin kriittisesti. Nykyisessä muodossaan väylämaksulaki vääristää markkinoita ja estää parhaan mahdollisen merikuljetusten palveluntarjonnan suomalaiselle elinkeinoelämälle.
Väylämaksujen poisto tai vähintään lain uudistamisen tarve tulisi konkreettisena kilpailukykyä ja Suomen saavutettavuutta edistävänä toimenpiteenä olla kirjattuna liikennejärjestelmäsuunnitelmaan.

Suomen Laivameklarit ry:n puolesta,

Sari Turkkila
toiminnanjohtaja
sari.turkkila@shipbrokers.fi
+358405263348
www.shipbrokers.fi

Statistical information for operators in the port sector and maritime logistics

At the end of February each year, the Finnish Port Operators Association and the Shipbrokers Finland publish a statistical review of industry activities. The review is carried out in co-operation with Statistics Finland and utilises Statistics Finland’s shipping traffic statistics and Finnish Customs’ statistics.

The following information is included in the review from 3 March 2025:

Foreign trade and shipping traffic (slides 2–7)
• Foreign trade transports by mode of transport 2018–2023
• Maritime transport of foreign trade by commodity group 2024
• Ports of foreign trade in order of size, import/export 2024
• Ports of foreign trade in order of size 2023 and 2024
• Maritime transport of foreign trade, 10 largest ports 2024, import and export (excl. oil and chemicals)
• Maritime transport of foreign trade, 10 largest ports 2023 and 2024 (excl. oil and chemicals)

Share of foreign vessel capacity in maritime transports and port calls (slides 8–14)
• Maritime transports by commodity group 2024 Finnish/foreign vessels
• Maritime transport by commodity group Finnish/foreign vessels, comparison 2023 and 2024
• Maritime transport by commodity group and vessel nationality 2023–2024
• Port calls, 10 busiest ports Finnish/foreign vessels in 2024
• Port visits, 10 busiest ports Finnish/foreign vessels 2023 and 2024
• Transported cargo/tonnes 10 largest ports, Finnish/foreign vessels 2024
• Transported cargo/tonnes 10 largest ports, Finnish/foreign vessels, comparison 2023 and 2024

Container transports (slides 15–19)
• Container transports, TEU, 10 largest ports 2024, import and export
• Container transports, TEU, 10 largest ports 2023 and 2024
• Container traffic by port, Finnish/foreign vessels 2024
• Container traffic by port, Finnish/foreign vessels 2023 and 2024
• Container transports, share of empty containers in maritime transport in 2018–2024

Trailers and lorries (slides 20–23)
• Trailer transports, 10 largest ports, 2024, import and export
• Trailer transports, 10 largest ports 2023 and 2024
• Lorries, 10 largest ports, 2024, import and export
• Lorries, 10 largest ports 2023 and 2024

Forest industry’s share (slides 24–25)
• Forest industry exports relative to total exports (excl. oil and chemicals) 2016–2024
• Forest industry exports by commodity group 2016–2024

You can read the statistical review on the Associations’ websites. The next review will be published in English in March 2026.

Statistical review_3_3_2025

Further information
Finnish Port Operators Association, Juha Mutru, juha.mutru@satamaoperaattorit.fi, +358 40 546 5059
Shipbrokers Finland, Sari Turkkila, sari.turkkila@shipbrokers.fi, +358 40 526 3348

Tilastotietoa satama-alan ja merilogistiikan toimijoille

Satamaoperaattorit ry ja Suomen Laivameklarit ry julkaisevat vuosittain helmikuun lopussa tilastokatsauksen toimialan toiminnasta. Katsaus tehdään yhteistyössä Tilastokeskuksen kanssa ja siinä hyödynnetään Tilastokeskuksen meriliikennetilastoja ja Tullin tilastoja.

Katsauksessa 24.2.2025 ovat mukana seuraavat tiedot:

Ulkomaankauppa ja meriliikenne (diat 2-7)
• Ulkomaankaupan kuljetukset kuljetusmuodoittain 2018-2023
• Ulkomaankaupan merikuljetukset tavaralajeittain 2024
• Ulkomaankaupan meriliikenteen satamat suuruusjärjestyksessä, tuonti/vienti 2024 (pl. öljy ja kemikaalit)
• Ulkomaankaupan meriliikenteen satamat suuruusjärjestyksessä, 2023 ja 2024 (pl. öljy ja kemikaalit)
• Ulkomaankaupan merikuljetukset, 10 suurinta satamaa 2024, tuonti ja vienti (pl. öljy ja kemikaalit)
• Ulkomaankaupan merikuljetukset, 10 suurinta satamaa 2023 ja 2024 (pl. öljy ja kemikaalit)

Ulkomaisen aluskapasiteetin osuus merikuljetuksista ja satamakäynneistä (diat 8-14)
• Merikuljetukset tavaraluokittain 2024 suomalaiset/ulkomaiset alukset
• Merikuljetukset tavaraluokittain suomalaiset/ulkomaiset alukset, vertailu 2023 ja 2024
• Merikuljetukset tavaraluokittain aluksen kansallisuuden mukaan 2023 – 2024
• Satamakäynnit, 10 vilkkainta satamaa suomalaiset/ulkomaiset alukset vuonna 2024
• Satamakäynnit, 10 vilkkainta satamaa suomalaiset/ulkomaiset alukset 2023 ja 2024
• Kuljetettu rahti/tonnia 10 suurinta satamaa, suomalaiset/ulkomaiset alukset, vuonna 2024
• Kuljetettu rahti/tonnia 10 suurinta satamaa, suomalaiset/ulkomaiset alukset, vertailu 2023 ja 2024

Konttikuljetukset (diat 15-19)
• Konttikuljetukset, TEU, 10 suurinta satamaa 2024, tuonti ja vienti
• Konttikuljetukset, TEU, 10 suurinta satamaa, vuonna 2023 ja 2024
• Konttiliikenne satamittain, suomalaiset/ulkomaiset alukset, vuonna 2024
• Konttiliikenne satamittain, suomalaiset/ulkomaiset alukset 2023 ja 2024
• Konttikuljetukset, tyhjien konttien osuus merikuljetuksissa vuosina 2018-2024
• Konttikuljetukset, tyhjien konttien osuus 2024 tuonti/vienti

Trailerit ja kuorma-autot (diat 20-23)
• Trailerikuljetukset, 10 suurinta satamaa, vuonna 2024, tuonti ja vienti
• Trailerikuljetukset, 10 suurinta satamaa, vuosina 2023 ja 2024
• Kuorma-autot, 10 suurinta satamaa, vuonna 2024, tuonti ja vienti
• Kuorma-autot, 10 suurinta satamaa, vuosina 2023 ja 2024

Metsäteollisuuden osuus (diat-24-25)
• Metsäteollisuuden vienti suhteessa muuhun vientiin (pl. öljy ja kemikaalit) 2016-2024
• Metsäteollisuuden vienti tavaralajeittain 2016-2024

Tilastokatsaus_24_2_2025 (pdf)

Seuraava katsaus julkaistaan helmikuussa 2026.

Lisätiedot
Satamaoperaattorit ry, Juha Mutru, juha.mutru@satamaoperaattorit.fi, +358 40 546 5059
Suomen Laivameklarit ry, Sari Turkkila, sari.turkkila@shipbrokers.fi, +358 40 526 3348

Laivameklareiden johto kokoontui Helsingissä

Vuosikokousta edeltäneessä seminaarissa esillä olivat erityisesti Trumpin tuontitullit ja niiden aiheuttama talouden epävarmuus. Ilmassa on kuitenkin korkojen laskun myötä odotusta paremmasta ja jollain aikavälillä tulossa oleva Ukrainan jälleenrakennus tulee avaamaan uusia markkinoita.

”Olemmeko lastuna laineilla vai tukevasti ruorissa”, kysyi Danske Bankin pääanalyytikko Minna Kuusisto raikkaassa esityksessään. Hänen mukaansa talouden suunnalle on ratkaisevaa, mihin kuluttajat suuntaavat korkosäästönsä, eli menevätkö rahat kulutukseen vai sukanvarteen.

Toinen seminaarin puhuja oli laivameklareille hyvinkin tuttu EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies, joka myötäili Kuusiston näkemyksiä. Häkämies painotti pk-yritysten roolia ja esitteli EK:n uuden yritystoimintaa ja kasvua tukevan vero-ohjelman tuoreeltaan laivameklareille. Häkämiehen mukaan kasvun minimitavoite on + 1%.

Yhdistyksen varsinainen vuosikokous hyväksyi yhdistyksen vuoden 2024 toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen sekä vuoden 2025 toimintasuunnitelman, budjetin ja hallituksen uuden jäsenmaksuesityksen. Vuosikokoukselle esiteltiin myös yhdistyksen uudistetut strategiset linjaukset, joihin jäsenistö voi ottaa kantaa kevään jäsenkyselyssä.

Vuosikokous valitsi uusiksi hallituksen jäseniksi Tapio Mattilan (Steveco) ja Petri Nikupeterin (Wallenius-Sol). Hallituksen jäseninä jatkavat Nina Bredenberg (OOCL Finland), Mathias Landor (Meriaura), Satu Lindeberg (Maersk Finland) ja Lennart Meyer (Helsinki Chartering) sekä varajäseninä David Symes (Mann Lines) ja Markus Rautanen (Niklashipping). Puheenjohtajana jatkaa Tomi Rautio (C&C Port Agency) ja varapuheenjohtajana Mikael Ruhala (CMA CGM).

Kokouksen yhteydessä myönnettiin myös kaksi ’auktorisoitu laivameklari’ -nimitystä. Nimityksen saivat Katja Bexar (Galea Shipping) ja Maximilian von Hertzen (Finnshipping).

Suomen Laivameklarit ry kokoaa yhteen agentit, laivameklarit, satamaoperaattorit ja Suomessa toimivat ulkomaiset varustamot. Yhdistyksellä on 40 jäsenyritystä, jotka palvelevat Suomen tuontia ja vientiä kaikissa maamme satamissa.

Lisätiedot
Sari Turkkila, toiminnanjohtaja
sari.turkkila@shipbrokers.fi
+358 40 526 3348

 

 

Suomen ensimmäinen merilogistiikan tradenomikoulutus alkaa SAMKissa

Satakunnan ammattikorkeakoulu (SAMK) on valmistellut Suomen ensimmäistä tradenomitutkintoa, jossa voi suuntautua merilogistiikan alalle. Tutkinnon tavoitteena on vahvistaa huoltovarmuutta ja varmistaa merilogistiikan toiminta osana Suomen kilpailukykyä. Tutkinto on suunniteltu yhteistyössä alan yritysten kanssa.

Jopa 96 % kaikesta tavarasta kulkee Suomeen ja Suomesta meriteitse. Tämä tarkoittaa, että osaavat logistiikan ja satamatoimintojen asiantuntijat ovat ratkaisevassa roolissa sujuvan kaupan ja teollisuuden varmistamisessa. Merilogistiikka on siten välttämätön ala vientivetoiselle Suomelle, jonka talous ja huoltovarmuus nojaavat merikuljetuksiin.

– Yhteistyö SAMKin kanssa on ollut nopeaa ja sujuvaa. Olemme erittäin iloisia, että tutkinto-ohjelma on alkamassa. Erityisesti Suomessa toimivissa kansainvälisissä konttivarustamoissa on jatkuva pula alan osaajista. Noin kaksi kolmasosaa rahdista kulkee ulkomaisella aluskapasiteetilla, jonka käyttöä organisoidaan Suomesta. On tärkeää, että täällä säilyy hyvä alan osaaminen, sanoo Suomen Laivameklarit Ry:n toiminnanjohtaja Sari Turkkila.

Turkkila osallistui työpajatyöskentelyyn, jossa kartoitettiin yritysten asiantuntijoiden kanssa alan erityistarpeita koulutuksen suunnittelua varten. Keskeiseksi nousi lainsäädäntöön ja ammattisanastoon liittyvä osaaminen. Yritysten aktiivinen osallistuminen varmistaa, että koulutuksen sisältö vastaa alan todellisia vaatimuksia. Merilogistiikalla keskeinen rooli huoltovarmuuden turvaamisessa

Tavoitteena on vastata kasvavaan työvoimatarpeeseen.

Koulutuksen suunnittelussa on pyritty siihen, että opiskelijat tuntevat alan toimintaympäristön ja erityissanaston jo opintojensa aikana. Tämä tukee sujuvaa siirtymistä työelämään ja vahvistaa opiskelijoiden valmiuksia toimia merilogistiikan moniulotteisessa ja kansainvälisessä toimintakentässä.

– Yhteistyö yritysten kanssa mahdollistaa vastaamisen tulevaisuuden tarpeisiin. Rakentava keskustelu on antanut hyvän pohjan tutkinto-ohjelmalle, joka vastaa aidosti alan yritysten odotuksiin ja antaa valmistuville kattavan ymmärryksen tulevasta työkentästä, kertoo logistiikan ja meriteknologian osaamisaluejohtaja Riitta Tempakka.

Koulutus antaa myös valmiudet vastata merilogistiikan keskeiseen rooliin huoltovarmuuden turvaamisessa. Suomi on riippuvainen merikuljetuksista, ja osaava työvoima on elintärkeää, jotta logistiset ketjut pysyvät toimintakykyisinä myös kriisitilanteissa.

Merilogistiikan tradenomitutkinto toteutetaan monimuotokoulutuksena, joka mahdollistaa joustavan osallistumisen erilaisissa elämäntilanteissa. Tutkinto-ohjelman pääasiallinen opetuskieli on suomi, mutta kansainvälisen toimintaympäristön vuoksi siihen sisällytetään myös englanninkielisiä opintokokonaisuuksia.

Koulutukseen voi hakea jo tänä keväänä ja opetus alkaa ensi syksynä.

Lisätietoja koulutuksesta: https://www.samk.fi/tutkinto/liiketalous-amk-monimuototeutus-rauma/

Osaamisaluejohtaja Riitta Tempakka, riitta.tempakka@samk.fi, 044 710 3639

Kiitokset yhteistyöstä, hyvää joulua ja parempaa vuotta 2025

Vuosi 2024 on ollut Suomessa paremman ajan odottelua. Satamakäyntien määrä on edelleen alhainen ja viennin kuljetustarve matala. Metsäteollisuuden tuotteiden kysyntä maailmalla ei ole elpynyt. Lisärasitteita Suomen kuljetusmarkkinaan tuovat EU:n päästörajoitukset ja valtiovallan erittäin valitettava päätös nostaa väylämaksut täysimääräisiksi ensi vuoden alusta lukien.

Globaali konttibisnes sujuu kohtuullisesti. Panaman kanavan veden vähyys ja liikenteen rajoitukset tai Afrikan kiertäminen Suezin tilanteen vuoksi eivät ole olleet ongelma konttijäteille. Kalusto on riittänyt, vaikka kuljetusmatkat ovat pidentyneet.

Vuoden vaihtuessa toiveet paremmasta ovat ikävä kyllä edelleen vain toiveita. Keskeisin joulutoive lienee, että työmarkkinoilla päästäisiin alkuvuodesta sopimuksiin ilman lakkoja. Pientä valoa pimeään talveen tuovat merituulivoiman rakentamisen tarvitsemat kuljetukset ja muut vihreään siirtymään liittyvät hankkeet Suomen satamissa.

Markkina odottaa parempia aikoja – yhdistyksellä silti hyvä toimintavuosi

Yhdistykselle vuosi 2024 on kuitenkin ollut hyvä toimintavuosi. Saimme vuoden aikana kolme uutta jäsentä. Suomen Laivameklarit ry:n jäsenmäärä on nyt 40 alan yritystä.

Yhdistyksen perustajajäsen, laivanselvitysyritys Aug. Ljungvist palasi takaisin jäseneksi. Konttitoimija Samskip Finland liittyi uutena yrityksenä yhdistykseen. Nyt lähes kaikki konttikuljetuksia Suomessa tarjoavat kansainväliset varustamot ovat jäseniä. Lisäksi Perämeren vahva toimija, eli ruotsalainen Wallenius-Sol liittyi mukaan toimintaan. Toivotamme uudet jäsenemme lämpimästi tervetulleiksi! Yhdessä olemme aina enemmän.

Aktiivinen yhteistyö logistiikan kouluttajien kanssa jatkui vuonna 2024. Yhdistyksen jäsenyritysten toimintaa esiteltiin useissa oppilaitoksissa luennoilla ja rekry-tapahtumissa. On ollut hienoa huomata, että opiskelijat osaavat jo tunnistaa nimen Shipbrokers Finland ja yhdistävät sen merkittävään joukkoon merilogistiikan toimijoita.

Alalta on pitkään puuttunut ammatillinen koulutus, jossa voisi valmistua merilogistiikan tehtäviin. Vuonna 2024 Suomen Laivameklarit ry aloitti yhteistyössä Satakunnan ammattikorkeakoulu SAMKin kanssa uuden koulutusohjelman suunnittelun. Tavoitteena on, että merilogistiikkaan painottuva tradenomi-koulutus alkaisi jo syksyllä 2025. Lisäksi Aboa Mare on aloittanut alalle sopivan täydennyskoulutuksen suunnittelun.

Yhdistyksen omat tapahtumat ovat keränneet hienosti yleisöä, ja saatu palaute on ollut kiittävää. Agenttien täydennyskoulutus järjestettiin toukokuussa kaksipäiväisenä, osallistujia oli lähes neljäkymmentä. Syksyn Call the Agent – October Summit sai taas ennätysyleisön, mukana oli yli 150 innokasta osallistujaa. Vuonna 2025 näiden jo vakiintuneiden tapahtumien ohella tulossa on koulutusta mm. matka- ja aikarahtauksesta sekä asioinnista Tullin kanssa.

Kiitämme lämpimästi kaikkia, jotka ovat olleet jollain tavalla mukana tänä vuonna Suomen Laivameklarit ry:n toiminnassa. On ollut ilo ja kunnia tavata teitä. Jatketaan yhdessä kohti parempia aikoja.

Hyvää Joulua ja Menestyksekästä Uutta Vuotta 2025!

Tomi Rautio, puheenjohtaja, Suomen Laivameklarit ry
Sari Turkkila, toiminnanjohtaja, Suomen Laivameklarit ry

Ajankohtaiswebinaari merenkulun konttiliikenteestä

Suomessakin toimiva tanskalainen kuljetus- ja huolintaliike NTG Air & Ocean Oy on aloittanut oman webinaarisarjan otsikolla ”Logistiikan Aallot ja Tuulet”
Ensimmäisen osan aiheena on merenkulku ja konttiliikenne.

Mukana webinaarin asiantuntijoina olivat Suomen Laivameklarit ry:n jäsenyrityksistä Leo Vapalahti, Hapag Lloyd Finland ja Markus Rautanen, Niklashipping.

Webinaarin aiheita ovat mm.

 Webinaari on vapaasti katseltavissa YouTubessa.

Institute of Chartered Shipbrokers (ICS) presents their online courses 5th December

If you’re looking to advance your career in the shipping industry, join the Institute of Chartered Shipbrokers (ICS) to learn about the benefits of studying one of their online courses. The webinar will be led by their in-house educational expert, Matt Gilbert, Head of Education & Development.

ICS will be running two sessions on 5 December:

Session 1: 10:30 GMT: Register now

Session 2: 16:00 GMT: Register now

If you have any questions about the webinar, please contact ICS directly at education@ics.org.uk
If you cannot attend on the 5th December, please check the below programme offer ICS’s Online Academy
The Institute of Chartered Shipbrokers Online Academy offers flexible, high-quality online learning for students.

Call the Agent – October Summit 2024 kokosi merialan yhteen

Kuudenteen Suomen Laivameklarit ry:n järjestämään merilogistiikan tapahtumaan 3.10.2024 oli kokoontunut ennätysyleisö. Yli 150 osallistujan joukossa oli agentteja, meklareita, varustamoja ja huolitsijoita sekä merenkulun viranomaisia ja logistiikan ammattikorkeakoulujen väkeä. Merenkulun virastot Traficom ja Väylä, valtionyhtiöt Fintraffic ja Finnpilot sekä hinausyhtiö Alfons Håkans olivat edustettuina standeilla.

Yhteistyön monet muodot

Horisontaalinen, vertikaalinen… ja mikäs se kolmas yhteistyön muoto olikaan? Tallinnan teknillisen yliopiston professori Ulla Tapaninen herätteli yleisöä pohtimaan erilaisia tapoja tehdä yhteistyötä. Merialalle on tunnusomaista, että yhteistyötä tehdään horisontaalisesti oman alan yritysten yhdistyksissä. Yhä enemmän kuitenkin löytyy vertikaalisia yhteistyöprojekteja, joissa toimitusketju yhdessä kehittää toimintaansa. Kaikkia tapoja toimia yhdessä tarvitaan, mutta ehkäpä se laajin ja vaikein, eli koko meriklusterin yhteistyö voisi antaa eniten kaikille toimijoille.

Helsingin sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari avasi esityksessään Helsingin Sataman monipuolisia yhteistyöverkostoja. Satamassa eri liikennemuodot ja eri alojen yritykset sekä viranomaiset tekevät päivittäistä yhteistyötä meriliikenteen ja toimitusketjun sujuvuuden hyväksi.

Puolustusvoimien sotatalouspäällikkö, kenraaliluutnantti Mikko Heiskanen painotti Itämeren muuttunutta sotilaspoliittista tilannetta ja sen vaikutuksia merikuljetuksiin. Hän totesi, että meidän on muutettava ajattelutapaamme sen suhteen, että NATO tulee tarvittaessa avuksemme. ”Me olemme nyt NATO”, sanoi kenraaliluutnantti Heiskanen. ”Yhdessä olemme vahvempia”, kuului Heiskasen loppulause.

Onko tärkein data ATA vai ETA?

Fintraffic valmistelee alusilmoitusjärjestelmä Portnetin korvaajan eli Nemon käyttöönottoa. Nemo otetaan käyttöön 1.1.2026. Fintrafficin Miikka Kälvinmäki totesi, että vuodenvaihde on sopiva ajankohta. Hän kehotti toimijoita valmistautumaan muutokseen nyt, koska Portnetista ei jää käyttöön mitään. Miikkan mukaan aluksen saapumisaika ATA eli ”actual time of arrival” on tärkein tieto, koska se käynnistää monet muut toimenpiteet.

Paneelikeskustelussa Traficomin tuore merenkulkujohtaja Sanna Sonninen, Helsingin Sataman Ville Haapasaari, Stevecon Tapio Mattila, Maerskin Satu Lindeberg ja SOK:n Lasse Korhonen yhdessä Suomen Laivameklarit ry:n puheenjohtaja Tomi Raution kanssa edustivat mainiosti toimitusketjun eri osapuolia.

Paneelissa todettiin, että asiakkaalle tärkein tieto on ETA eli ”estimated time of arrival”. Aluksen todellinen saapuminen ei vielä kerro sitä, milloin tavara oikeasti voidaan purkaa aluksesta ja se lähtee satamasta eteenpäin. Keskustelijoiden yhteinen näkemys oli, että Suomessa yhteistyö sujuu jo nyt hyvin. Vielä paremmin se voisi sujua, jos maltamme oppia eri osapuolten prosesseista enemmän.

Iltapäivän aikana käytiin läpi myös järjestelmäkehityksen etenemistä. Fintraffic on ostanut Polo Port Activity Appin Unikielta, Awaken Digital Port Call on jo kaikkien käytettävissä ja SAMKin Nemo CEF -hankkeessa kartoitetaan kestävän kehityksen edistämistä Nemon avulla. VTT:n Admiral-hanke tutkii tekoälyn hyödyntämistä satamaoperoinnissa.

Suuret kiitokset osallistujille, puhujille, panelisteille ja standeilla mukana olleille sekä sponsoreille. Call the Agent – October Summer 2025 järjestetään torstaina 9.10.2025, laita päivä jo nyt kalenteriin!

Lisätiedot

toiminnanjohtaja
Sari Turkkila
Suomen Laivameklarit ry
sari.turkkila@shipbrokers.fi
+358 405263348

Kuvagalleria tapahtumasta

Aboa Mare Maritime Fair 2024

Osallistumme 24.-25.10. Aboa Maren Maritime Fair -tapahtumaan Turussa. Löydät meidät standilta 23, jolla jäsenyrityksemme Galea Shipping ja OOCL Finland kertovat työstä ja työpaikoista merilogistiikassa.

Seminaarissa Tina Kruse, Maersk Nordic, pitää esityksen aiheesta ”Partnering on Decarbonising Global Supply Chains”. Nähdään Turussa!

Suomen Laivameklarit ry:n jäsenyritykset tarjoavat monipuolisia tehtäviä merilogistiikan yrityksissä. Tässä linkki Avoimet työpaikat -sivuillemme

 

We will participate on October 24-25. Aboa Mare Maritime Fair in Turku. You can find us at stand 23, where our member companies Galea Shipping and OOCL Finland will tell you more about work in sea logistics.

At the seminar, Tina Kruse, Maersk Nordic, will give a presentation on ”Partnering on Decarbonising Global Supply Chains”. See you in Turku!

The member companies of Shipbrokers Finland offer diverse tasks in maritime logistics companies. Here’s a link to the Careers for you -website.